lauantai 30. maaliskuuta 2013

Pogon Pääsiäisbonus

Pogon Pääsiäisbonus oli yhden illan (ja yön) mittainen rankka koitos. En juonut bonuksia (en yleensä juo alkoholia) mutta pelaamiseen ja saunomiseen osallistuin 100%. Tulin paikalle parikymmentä minuuttia myöhässä, sillä olin unohtunut kotiin piirtämään. Minun oli alun perin pitänyt tehdä aamupäivän ajan tsumegota. Sen sijaan olin ruvennut pelaamaan keksissä. Olen huomannut, että nykyään jos pelkästään pelaan, kehitykseni on aika hidasta. Pitää siis treenata enemmän kirjojen (ja NGA-reviewien) avulla - ja pro-pelien, vaikken niiden katsomisesta yhtään tykkääkään. Tein bussissa kaksi tsumegota.

Kun tulin paikalle, pelit olivat jo täydessä käynnissä. Neljä pöytää oli täynnä pelaajia. Maksoin turnausmaksun Tenballe ja pääsinkin ensimmäisenä pelaamaan häntä vastaan. En ole vähään aikaan ottanut keneltäkään niin paljon tasoituskiviä, peli-illoissa tulee mätettyä 1-3 daneja vastaan tasa-alulla ja keksissäkään en pelaa handipelejä juuri. Pelit menivät päin pyllyä. 5 minuutin ja 2 sekunnin Fischerin ajat pahensivat mokailuani. Ensimmäisessä pelissä jäin erääseen trikkiin, josta lähtien asemani laudalla oli aika mätä tasoituskivistä huolimatta. Toisessa pelissä johdin pisteissä aika pitkään, kunnes eräästä nurkastani pääsi muodostumaan huomaamattani kuollut L-muoto. En tiedä miksi otan näissä 5 ja 6 kiven peleissä aina pataan. Jotkut muut kyu-pelaajat voittavat niitä, minä en. Nämä pelit Tenbaa vastaan olivat varmasti oppimisen kannalta tosi hyödyllisiä. Muistan ainakin sen yhden trikin.

Seuraavaksi haastoin Lupiksen. Hän on kuuluisa erittäin hyvistä blitz-taidoistaan. En tiedä olenko itse kuuluisa siitä, että en osaa blitzata, mutta varmaan minun pitäisi olla. Munailin kaikissa bonuspeleissä koko ajan. Niin myös tässä. Sain kaksi händiä. Fuseki vaikutti menevän ihan mukavasti minulle, koska minulla oli tasoituskivet. Sitten peli muuttui perseilyksi. Olin aikapulassa ja Lupis ei, mikä oli tosi epämukavaa. Annoin tappaa jättimäisen lohikäärmeeni. En tiedä oliko ympäröivissä muureissa jotain ajia, mutta jotenkin laudalle kehittyi semeai jota ei olisi pitänyt olla siellä, ja valkea kuoli. Valkea luovutti pelin. Jes, ensimmäinen voitto!

Luultavasti ennen kuin menin saunaan ensimmäisen kerran, pelasin kaksi bonuspeliä Anttonia (1 dan) vastaan. Hävisin molemmat. Tämä harmitti, koska peleissä olisi ollut kaikenlaisia mahdollisuuksia, varsinkin ensimmäisessä, jossa sain tapettua valkean invaasioryhmän. Sitten tenukoin atarin (ei yleensä tapahdu minulle) ja hävisin lopulta pisteillä. Toinen peli oli kamalaa rähmää ja jouduin luovuttamaan. Voi olla, että olin pelannut liian monta peliä putkeen. Saunan jälkeen sujuikin taas paremmin.

Turnauspaikkana oli siis teekkarien Rantasauna. Saunatilat ainakin olivat tarpeeksi tilavat. Saunassa oli kolme kiuasta. En tiedä olivatko ne kaikki päällä. Sauna oli ainakin minulle tarpeeksi lämmin, tosi kostea, eivätkä Lupis ja Tenba onnistuneet saamaan aikaiseksi rapulöylyjä. Ehkä tämä oli ihan hyvä. Minulla ei taaskaan ollut pyyhettä mukana, mutta siihen on jo tottunut. 

En muista tarkkaan missä järjestyksessä pelasin kaikki pelini, mutta sillä ei liene merkitystä. Saunan jälkeen pelasin Bassia vastaan kolmella tasoituskivellä. Olen pelannut Kultapalmussa muutaman tällaisen pelin ja hävinnyt ne. Tällä kertaa Bass oli kuitenkin todella kännissä. Voitin neljäsosalaudan kokoisen semeain. Lopulta Bass hävisi ajalla.

Sitten pelasin yhden pelin minulle ennestään tuntematonta pelaajaa, Tommia, vastaan. Tommi oli 5 kyu, joten annoin neljä tasoituskiveä. Onnistuin monessa tappelussa saamaan lokaalisti vähän paremman tuloksen kuin musta. Peli vaikutti jatkuvan tasaisena pisteiden laskuun, mutta sain yosessa tapettua 15 kiven nurkan. Tässä vaiheessa olin saalistanut jo kolme voittoa.

Jarno Alankoa vastaan pelasin kaksi peliä antaen molemmissa kaksi tasoituskiveä. Toisen pelin hävisin muistaakseni kahdella pisteellä, sillä musta sai liian ison keskustan. Toisessa kuolin aluksi ja lähdin räpeltämään jotain omituista, jolloin syntyi yllätyssemeai ja onnistuin voittamaan tämän. Pääsiäisbonuksen peleissä näkyi kyllä sekä koollisesti että laadullisesti käsittämättömiä semeaita. Tässäkin vastustaja taisi huomata ryhmän puolikkaan olleen atarissa vasta, kun pysäytin kellon kivien poimimista varten. Ei niin että ne kivet olisivat erityisen tarkasti olleet risteyskohtien päällä.

Viidennen voittoni sain Chiefistä. Se mitä näin bonusturnauksessa liikutti minua syvästi - Chief oli paikalla pitämässä Yligon lippua korkealla, ja antoi 120% itsestään, vaikka jo aika varhaisessa vaiheessa oli ilmeistä, että Yligon soturin tie kulkee kohti jotain muuta kuin turnauksen voittoa. Voitin Chiefin vain 7 pisteellä, mikä oli siirtojen väsyneisyyden huomioon ottaen aika hälyttävää. Pian tämän jälkeen Chief menetti lähes kaikki bonuspisteensä oksennettuaan.

Pelasin vielä Namiita, Jani K:ta ja Esa Koskista vastaan. Namiille hävisin viidellä kivellä, lähdettyäni saalistamaan valkoista paistia niin innokkaasti etten huomannut sivutuloksena syntyvää mustaa paistia. Jani K oli minulle ennestään tuntematon 1 kyu. Oli kivaa vaihteeksi päästä pelaamaan uutta, about saman tasoista vastustajaa vastaan. Hävisin 5,5 pinnaa muistaakseni. Tein vastustajan moyoon kaksi kuollutta invaasioryhmää. En ymmärrä tätä, sillä siihen asti peli oli mennyt ihan hyvin. Aluekateus johtaa perseilyyn.

Peli Esaa vastaan yhdeksällä tasoituskivellä oli aluksi hankala, sillä mustia kiviä vain oli joka puolella. Olin kuollut isolla ryhmällä. Sain tehtyä kon ryhmän elämästä ja eräs ko-uhkani tappoi mustan ryhmän, johon musta luovutti. Enempää pelejä en saanut pelattua, sillä turnaus päättyi.

Bonusturnauksen voitti ylivoimaisesti Namii 21,5 pisteellä. Itse olin saanut haalittua kuusi pistettä. Se on varmaan ihan hyvä tulos ottaen huomioon, etten juonut bonuksia ollenkaan. Turnausta seurannut yö oli vähän traumaattinen, sillä en ollut tajunnut ettei bussini kotiin kulje öisin, ja jouduin valvomaan koko yön saunalla. Anttoni ja Mikael onneksi juttelivat minulle. Pelasin pari peliä gota, kuuntelin reggaeta ja painin Anttonin kanssa. Painissa (kännisestä) Anttonista ei ollut minulle minkäänlaista vastusta.

Pelillisesti päädyin tulokseen 6/13 ja sijoituin seitsemänneksitoista. Olin turnausta seuranneen päivän todella väsynyt. On silti hyvä mieli osallistumisesta. Pääsin ainakin pelaamaan 5 ja 6 daneja vastaan. Ne muut pelit... no, ainakin olivat hauskoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti